ARTIKEL DAN ULASAN

ARTIKEL DAN ULASAN 1


KEPENTINGAN PENYEBATIAN KEMAHIRAN BERFIKIR SECARA KRITIS DAN KREATIF (KBKK) DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN .
Ulasan
Artikel ini adalah hasil kajian yang dijalankan oleh  Faizah binti Othman dan Seamah binti Rahman dari Fakuliti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian ini dijalankan bagi  membincangkan berkenaan perbezaan corak kemahiran berfikir dalam bidang sains, bahasa dan teknikal. Ketiga-tiga bidang ini mempunyai perbezaan corak kemahiran berfikir yang diaplikasikan dan ia adalah bersesuaian bagi setiap bidang. Memandangkan kemahiran berfikir  penting dalam sistem pendidikan, maka kertas kerja ini ingin mengupas dengan lebih lanjut aspek-aspek penting tentang pengaplikasian kemahiran berfikir dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Malaysia. Perbincangan ini juga akan mengemukakan beberapa cadangan bagi meningkatkan pengaplikasian kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Penguasaan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif pada masa kini merupakan suatu perkara yang penting dalam bidang pendidikan. Beyer (1985) dalam Selva Ranee (2007), menyatakan bahawa ramai pendidik beranggapan bahawa pelajar akan belajar bagaimana berfikir. Menurut Ennis dan Norris (1989), pemikir yang baik tidak semestinya pemikir yang kritis tetapi pemikir yang kritis adalah pemikir yang baik.  Kemahiran berfikir ialah proses menerima maklumat atau rangsangan. Pembangunan sesebuah negara amatlah bergantung kepada minda dan potensi rakyatnya. Kekuatan sebenar sesebuah negara terletak pada tahap ilmu dan kemahiran yang dikuasai oleh rakyat negara tersebut.
Isu pertama: Adakah penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif mempunyai kepentingan untuk melayan gaya pembelajaran?
Isu kedua: Bagaimanakah pendekatan penyebatian kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dijalankan oleh guru-guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran?


KETERANGAN LANJUT:  



ARTIKEL DAN ULASAN 2



PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI: KESEDIAAN GURU MENGENDALIKAN PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Ulasan
Kertas kerja ini  adalah hasil kajian yang dijalankan oleh  N.S. Rajendran Ph.d dari Universiti Pendidikan Sultan Idris tentang aspek penyediaan guru untuk membolehkan guru-guru mengajar kemahiran berfikir melalui matapelajaran yang mereka ajar. Kekuatan sebenar sesebuah negara terletak pada tahap ilmu dan kemahiran yang dikuasai oleh rakyat negara tersebut. Sistem pendidikan sudah semestinya diberi tanggungjawab yang begitu besar untuk menyampaikan ilmu dan kemahiran kepada rakyatnya.  Isu-isu yang dibincangkan apabila melaksanakan KBAT dalam mata pelajaran adalah cabaran kepada guru ialah ketidaktentuan dalam mengendalikan proses pengajaran pembelajaran. Tanggungjawab guru bertambah menjadi kompleks dengan bertambahnya pelbagai ekspektasi terhadap generasi muda negara ini.  Isu yang keduanya ialah guru-guru monopoli di kelas. Ini bermaksud gurulah yang menguasai kebanyakan wacana dalam kelas yang secara langsungnya menyebabkan pelajar menjadi pelajar yang pasif.




ARTIKEL DAN ULASAN 3


PENYELESAIAN MASALAH
Ulasan
Kajian ini merangkumi pendekatan heuristik (bukan mekanikal), memahami masalah, membincangkan alat atau strategi penyelesaian yang sesuai, menilai kewajaran penyelesaian untuk analisis lanjutan dan contoh-contoh dalam kehidupan seharian. Penyelesaian masalah merupakan salah satu fokus utama dalam kurikulum matematik kini. Menguasai kemahiran dalam penyelesaian masalah adalah penting bagi seorang individu kerana ia merupakan proses dimana individu tersebut menggunakan pengetahuan, kemahiran dan pemahaman sedia ada untuk menyelesaikan masalah baru. Penyelesaian masalah adalah  mencari penyelesaian masalah yang tiada penyelesaian semerta , mencari penyelesaian masalah yang sukar diselesaikan, mengatasi halangan dalam menyelesaikan masalah,dan mencapai matlamat yang diinginkan dengan menggunakan kaedah yang sesuai . Heuristik merangkumi semua bidang penyelesaian masalah baik masalah teknikal(rutin) dan bukan teknikal (bukan rutin). Ia merupakan satu set cadangan dan soalan yang harus difikirkan oleh pelajar untuk membantunya dalam penyelesaian masalah. Ianya bukan algoritma penyelesaian masalah tetapi satu cara berfikir untuk melihat dan menyelesaikan sesuatu masalah dari pelbagai aspek. Penyelesai masalah mengunakan heuristik untuk meneroka konsep matematik untuk menyelesaikan masalah. Heuristik juga boleh dikatakan sebagai proses memikirkan cara
penyelesaian masalah yang kadang kala tidak disedari atau dikenali sebagai heuristic oleh penyelesai masalah tersebut


Keterangan lanjut : www.lmsipda.net/.../WAJ3105_Literasi_Nombor.pdf


ARTIKEL DAN ULASAN 4



Pembelajaran Akses Kendiri
Ulasan
Artikel ini berkaiatan dengan pembelajaran akese kendiri. Pembelajaran Akses Kendiri (PAK) ialah satu program yang membolehkan murid belajar secara kendiri melalui penggunaan bahan pembelajaran. Murid diberi peluang memilih aktiviti, menilai hasil kerja dan memantau kemajuan mereka sendiri agar mereka bertanggungjawab dan berdikari atas pembelajaran mereka.


Menurut Gardner dan Mille(1996), murid berautonomi ialah murid yang berinisiatif untuk merancang dan melaksanakan program pembelajaran sendiri. Murid perlu pro-aktif dalam proses pembelajaran (Autonomy 2000 Paper Catering for Individual Learning Styles by Fitzerald Morral and Morrison). Pemikiran baru dalam bidang pendidikan mendapati bahawa murid boleh bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri. Hal ini membawa kepada peranjakan mod pengajaran dan pembelajaran berpustkan guru kepada pembelajaran sendiri.

keterangan lanjuat : www.moe.gov.my/bpk/bsk/.../akses_kendiri.pdf


ARTIKEL DAN ULASAN 5


Heuristics and biases as measures of critical thinking: Associations with
cognitive ability and thinking dispositions.


Richard F. West (James Madison University), Maggie E. Toplak (York University),
Keith E. Stanovich (University of Toronto)
Journal of Educational Psychology 2008

Dalam artikel ini, penulis menyatakan terdapat julat dalam psikologi kognitif sebagai aspek pemikiran kritis: kecondongan kognitif dalam heuristik dan mempengaruhi kesusasteraan. Kajian seramai 793 para pelajar(264 lelaki dan 529 wanita), penulis mendapati keupayaan bagi mengelakkan kecondongan adalah sederhana berhubungkait dengan ukuran keupayaan tradisional “critical thinking” bagi sebab menggunakan akal apabila konflik logik dengan kepercayaan.

Kuncikata: pemikiran kritis, heuristik dan mempengaruhi, perisikan, pembawaan pemikiran.

Para peserta menyelesaikan tugasan semasa, 2 hr sesi. Selepas menyempurnakan demografi lembaran maklumat, para peserta selesai, teratur, perangai pemikiran barang, taakulan syllogistic tugas, dan heuristik dan mempengaruhi tugas.

Masalah Taakulan Syllogistic sebahagian besar daripada Markovits dan Nantel (1989), telah disiapkan oleh para peserta. Setiap masalah kata penghakiman kesahan berada di konflik dengan believability kesimpulan. Terdapat dua jenis deduksi tidak selaras. Satu jenis silogisme tidak selaras mempunyai sebaris kesimpulan boleh dipercayai tetapi satu format tidak sah.

Pembawaan Pemikiran Dua pembawaan pemikiran telah diukur berfikiran terbuka (Stanovich & West, 1997, 2007) dan perlukan kognisi (Cacioppo, Petty, Feinstein, & Jarvis, 1996). Semua perkara telah dijaringkan sebegitu rupa skor lebih tinggi diwakili satu lebih besar kecenderungan terhadap pemikiran berfikiran terbuka.

No comments:

Post a Comment